A 12 öngyilkos mégsem dobta le magát hiába a kínai Foxconn gyár tetejéről. Két újságíró felplankolta az ügyet, európai, amerikai balhé lett, ennek nyomására a gyár bocsánatot kért, duplájára emelte a fizetést (mintha ez lett volna az öngyilkosságok egyedüli oka, – a 18 órás munkaidő nem volt baj…). Igen ám, de bármennyire is csendes volt ez a PROTESZT mégis elég hangos ahhoz, hogy a Kínába települt Honda alkatrész-gyár sztrájkba kezdjen. (Meg is nyerte: kértek 1200 yüant kaptak 200-at, de még nincs vége – a többi titkos…) Ez a száraz hír. 

A zaftos hír: Kínában végre beindult a magasabb bérért, jobb munkafeltételekért folytatott küzdelem. Honda csak a kezdet – ha jól értem – folyt. köv. És azért gondolom, mert nyugati befektetők már sírnak, hogy mi lesz az olcsó munkaerővel, amiért odaköltöztették gyáraikat Európából, tengeren túlról? Már sírnak – mert látják a jövőt? Hát igen. Ha Kínában megindul a bérszínt emelkedése más lesz a leányzó fekvése: tovább költöztetni nyugati gyárakat már nem nagyon lehet. Marad India – de ott meg nincs ipari háttér, ami van, az – háááát  gagyi. Afrikába nem érdemes (polgárháború, képzetlen munkaerő), Indonézia – ugyanez. Vagyis: megszűnőben az olcsó (rabszolga) bérszint paradicsomi állapota. Az ti. hogy amit Európában 200 buznyákért gyártottak, azt Kínában – rabszolgamunkában – 2-ért megcsinálják, a többi a tiéd, mint extraprofit. És persze lassan annak az állapotnak is vége lesz, hogy mi, a fejlett világ fogyasztói „élvezzük” a kínai véres kizsákmányolás eredményeit. (Naomi Klein No Logo c. könyvében mutatta ki, hogy mennyire cinkosok vagyunk az olcsó Nike stb. cuccok vásárlásával az ázsiai gyerekmunka rémségeiben…)
Szóval: mi lesz, ha megfordul a trend? Mit csinálnak a fejlett világ gyárai? Azért mentek oda, mert óriásit lehetett kaszálni az olcsó munkaerőn. Aztán kezdett megváltozni a helyzet. A VW már korábban azért panaszkodott, hogy kocsi-típusait lekoppintották és Európában konkurálnak az anyacéggel. (Ami persze kínai pimaszság…) De mi lesz akkor, ha még olcsó munkaerő is ugrik? Más fajta kapitalizmus jön ismét. 

Amit első körben megint csak az európai béreken igyekeznek bespórolni, azaz tovább nyomják majd le a béreket. Csakhogy ez – hosszú távon – már nem fog menni: nem lehet már azzal fenyegetőzni, hogy ha sztrájkoltok, elmegyek Kínába az egész gyárral. Nem megy, mert ott sem találnak már engedelmes rabszolgákat. 

Azért ez az európai sírás a sikeres Honda sztrájk felett nagyon tetszik nekem: oda az extraprofitom, meg a versenyképességem. Nem sírok velük, inkább abban reménykedem, hogy – hosszabb távon – beindul az európai (amerikai) re-indusztrializálás: más alapokon, nyomott béreken, de a rég leépített gyárak helyén (mellett) nőnek újak. Mert erre kényszerit a globális piac (Kína, meg hogy Japán is a csőd szélén áll…) Már többször írtam itten, hogy az indusztrializálás az egyetlen kiút az ismétlődő válságok elkerülésére (és a munkanélküliség felszámolására…) Nem biztos, hogy így lesz, lehet, hogy a Honda gyár csak Phyrrusz-i győzelmet aratott – ugyanis Kína képes csírájában leverni minden további tiltakozó mozgalmat. Ám ha a kínai vezetés okos, akkor engedi e mozgalmak terjedését, mert a rabszolgamunka felszámolásával beindulhat a kínai belső piac, megszűnik az egyoldalú exportfüggés – ami újabb lökést adhat Kína fejlődésének. 

De ezek inkább csak kávézacc jóslatok. Egyelőre csak megemelem a kalapom a 12 öngyilkos, és az ügyet feldobó két újságíró előtt. Hősök voltak.