Pár hónapja lebukott a Google utcákat fotózó spéci kocsija – egy korszerűbb GPS navigáló rendszerhez készít élethű utca-képeket: a kütyün (ha elkészül a rendszer) azt fogod látniod, amit akkor, ha kinézel a szélvédőn. Aztán innen is, onnan jöttek panaszok: a fotózó autó benézett a lakásokba, élethű képeket tárolt a lakónegyedek állapotáról, – azaz az ingatlanpiacon fel lehetett használni az ár/érték arány megállapítására. De a legsúlyosabb vád az lett ellenük, hogy rögzítették, az egyes házakból (lakásokból) indított internet üzeneteket, beszélgetéseket – wi-fi környezetet, szövegeket. A cég előbb tagadott, majd bevallotta az adatgyűjtést és megígérte, hogy törölni fogja a beszéd-. töredékeket, skájp-részleteket.

Hát nem tudom. De nagy balhé lett belőle, a németeknél máig megy a pereskedés. Ugyanis az adatgyűjtés óriási üzlet: a piac lelkesen fizet ilyen „titkos” adatokért, vagyis a Google ezekkel a címlistákkal üzletel, a polgár magánéletének pedig annyi. És akkor még jól jár: lehet, hogy olyan kézbe kerülnek adatai, ahol pórul járhat, maffiától a rendőrségig tart a potenciális vevőkör, képzelheted milyen következményekkel. Olvasom, hogy egyes okos-telefonok jegyzik, hogy ki hol jár éppen, ez is rögzíthető adat, – mondhatnám valakik épp erre kíváncsiak. Facebook az arcfelismerő progi kidolgozására gyúr: na, akkor aztán mindent fognak rólad, környezetedről, munkádról, egyéni mániáidról, vásárlási, szexuális szokásaidról tudni.

Most egy újabb GPS-cégről derült ki, hogy árulkodik. Az FT (2011. ápr. 29) szerint ez a cég nemcsak az utcákat, házakat, (lakásokat, smároló párokat) „lát”és rögzít, de miután bemérte a városban száguldó autókat, a fotóit továbbadja a rendőrségnek.

A magánélet sérthetetlensége? Felejtsd el, már annyian figyelnek, hogy egy árulkodóval több vagy kevesebb meg se kottyan. Orwell (Szép új világ) sápadt az irigységtől: miért nem tudta ezt is kitalálni. Ott csak a Nagy Testvér figyelt téged. Ma már fél tucat figyelő szolgálat „örzi” viselkedésed, álmaid, árú mivoltod. Még a fürdőszobádban se lehetsz egyedül. Illetve az az adat (kép) is piacra kerül. Benne leszel egy direkt-marketing listában, netán a tévéreklámban – vagy feltörik a lakásod, mert látták hogy pakolsz, és mész nyaralni.

És akkor még jót mondtam.